קורונה: משבר האמון

מרץ 26, 2020

רוב הציבור בעולם מאמין שמשבר הקורונה מנוצל לצרכים פוליטיים; עסקים היו יותר מוכנים להתפרצות ממדינות

מחקר של אדלמן, חברת הייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם, מראה ש-58% מהאוכלוסייה חושדים שממדי המגיפה נופחו במכוון. 85% היו רוצים לשמוע יותר מדענים ורופאים ופחות פוליטיקאים. "אחרי שננצח את הנגיף נישאר עם משבר מתמשך של אמון", ניתח רון שלי, מייסד ושותף מנהל Debby&Ron מקבוצת דבי

לא רק בישראל: 58% מהציבור בעולם חושבים שמשבר הקורונה נופח בכוונה למטרות פוליטיות, כך עולה ממחקר של חברת הייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם, אדלמן, שנערך השבוע בעשר מדינות. על פי המחקר, 85% מהאוכלוסייה היו רוצים לשמוע יותר מדענים ורופאים ופחות פוליטיקאים בקשר לקורונה.

שיעור האנשים שחוששים מפוליטיזציה של המשבר גבוהה במיוחד בקוריאה הדרומית, שם הממשלה נקטה בצעדים תקיפים בשלב מוקדם, אך 69% מהציבור הקוריאני חושב שהיא יצאה מפרופורציה. באיטליה, לעומת זאת, שמתמודדת כעת עם המשבר החריף ביותר, רק 45% חושבים שמדובר בהגזמה לצרכים פוליטיים.

"משבר הקורונה הוא קודם כל משבר בריאות, אבל אחרי שננצח את הנגיף נישאר עם משבר מתמשך של אמון", ניתח רון שלי, מייסד ושותף מנהל Debby&Ron מקבוצת דבי, נציגת אדלמן בישראל. "דווקא בזמנים כאלה, כששיתוף הפעולה של הציבור הוא קריטי להצלחה, אנחנו לא שומעים מספיק דמויות אמינות כמו מדענים ומעסיקים. יש כאן הזדמנות דווקא לחברות עסקיות לקחת אחריות, לנקוט בצעדים למען הציבור ולזכות באמונו".

רוב הציבור בעולם חושב שעסקים היו יותר מוכנים למשבר מהממשלות. בנוסף, המעסיקים זוכים לאמון הגבוה ביותר לתגובה אפקטיבית להתפרצות, אחרי גורמי הבריאות. 78% מהמשיבים סבורים למעסיקים יש אחריות לוודא שהעובדים לא נדבקים ולא מדביקים אחרים בנגיף.

מקור המידע האמין ביותר לגבי הווירוס הוא ארגוני חדשות גדולים, עם 64%. הרחק מאחוריהם נמצאים ארגונים ממשלתיים והרשתות החברתיות. לאמון הנמוך ביותר זוכים מקורות בשלטון המקומי, שנתפסים כמקורות מידע אמינים פחות אפילו מחברים ומשפחה.

שלא במפתיע, הדוברים האמינים ביותר בזמן המשבר הם מדענים ורופאים. מנהיגי המדינה זוכים ל-51% אמון בלבד, ואילו לאמון הנמוך ביותר זוכים עיתונאים, שאמינים רק על 43% מהציבור. הנושא שהכי מעניין את הציבור לשמוע עליו הוא כיצד ניתן להימנע מהפצת הווירוס. בתחתית הרשימה נמצאת הפגיעה בכלכלה.

הממשלה שזוכה לאמון הנמוך ביותר של תושביה כמקור מידע מהימן היא ארה"ב של טראמפ, עם 25% אמון בלבד. המצב של הממשלה הבריטית לא טוב בהרבה, עם אמון של מעט יותר משליש מהציבור. דווקא באיטליה, שנפגעה בצורה קשה ביותר במשבר, האמון בממשלה הוא הגבוה ביותר מהמדינות שנבדקו – 63%.

המחקר, שבוצע בארה"ב, קנדה, איטליה, קוריאה הדרומית, צרפת, גרמניה, ברזיל, דרום אפריקה, בריטניה ויפן, נערך בקרב 10,000 משיבים מכל שכבות האוכלוסייה. הוא מצטרף למדד האמון השנתי של אדלמן, שפורסם לאחרונה והראה שחיקה של אמון הציבור בעולם בממשלות.

אתר זה עושה שימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות