ארגון "מצעד החיים" נאלץ להמציא את עצמו מחדש בתקופת הקורונה. בהיעדר מצעדים פיזיים, הארגון עבר לקיים אירועי זיכרון וירטואליים.
האירוע הראשון, שהתקיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, זכה להצלחה אדירה.
לרגל יום הזיכרון ה-82 לפוגרום ליל הבדולח במצעד החיים ביקשו לקיים אירוע נוסף, שיסייע להעביר את זיכרון השואה לדורות הבאים ולהעביר מסר של התנגדות לאנטישמיות ולגזענות, באמצעים שמתאימים לקהל המודרני בתקופת הקורונה.
לפעילות "ויהי אור!" #LetThereBeLight היו שני נדבכים:
הנדבך הראשון היה וירטואלי. הוקם אתר בו גולשים מכל העולם יכלו לכתוב שלטי זיכרון אישיים, עם מסרים נגד גזענות ואנטישמיות.
השלטים האלו הוקרנו בערב יום הזיכרון לליל הבדולח על חומות העיר העתיקה בירושלים, על בית הכנסת המרכזי בפרנקפורט ועל קירות קתדרלת קובנטרי באנגליה.
הנדבך השני היה פיזי – מאות בתי תפילה ממעל 50 מדינות בכל רחבי העולם, מכל הדתות, השאירו את האורות דולקים כל הלילה לזכר למעלה מ-1,400 בתי כנסת שעלו באש בליל הבדולח.
כדי לשלב בין הממד הווירטואלי לפיזי, יצרנו הדמיה ממוחשבת של בית הכנסת הגדול בפרנקפורט, שנחרב ב-1938 ולא שוקם. המודל ליווה את הפרסומים של הפרויקט וגם הוקרן על החומות ובתי התפילה.
כדי לנהל קמפיין מרובה ערוצים ומרובה כלים ולשמור על אחידות במסרים ובמטרות השתמשנו בגישת Longtail Creative, שמשלבת ערוצי פעולה שונים ליצירת אפקט ציבורי ותודעתי מקסימלי. בקמפיין "יהי אור!" הפעלנו במקביל משפיענים, רשתותחברתיות , קד"מ, יח"צ בישראל ובחו"ל ותקשורת פנים ארגונית.
הפרויקט קודם באמצעות קמפיין 360, שכלל רתימה של שותפים חשובים, כמו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת ישראל נתניהו, ראש הממשלה החליפי גנץ, משרד החוץ, כלת פרס ישראל מרים פרץ; יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג; יו״ר המועצה המייעצת של מרכז הנצחת השואה בבאבי יאר נתן שרנסקי והרב הראשי של אוקראינה יעקב דב בלייך; מאמן נבחרת ישראל לשעבר אברם גרנט; יו״ר דירקטוריון מוזיאון העם היהודי אירינה נבזלין, מנכ"ל תגלית גידי מרק, מרכז פרס לשלום ולחדשנות ורבים אחרים.
במקביל, נעשתה פעילות אינטנסיבית מול כלי התקשורת, שכללה שורה של פרסומים מוקדמים, תוך ניצול מקסימלי של הנכסים התקשורתיים.
הקמפיין יצר אימפקט משמעותי: 39 כתבות בישראל בערוצי החדשות המובילים; מעל ל-8000 משתתפים מ-120 מדינות שונות; מעל ארבעה מיליון חשיפות לקמפיין הדיגיטלי; מעל 30 אלף מעורבות משתמשים שהקליקו, שיתפו הגיבו ועשו לייק; ומעל 44 אלף כניסות למיניסייט.
יום הזיכרון לליל הבדולח, שבשנים עבר זכה למעט מאוד סיקור, קיבל תהודה רחבה בתקשורת הישראלית והבין לאומית והפך לאירוע חשוב על לוח השנה. אירוע הקרנת השלטים זכה לחשיפה בערוצי הטלוויזיה וארגון "מצעד החיים" הצליח לשמר את הרלוונטיות שלו ולקדם את זיכרון השואה גם בימים בהם לא ניתן להתכנס ולצעוד ביחד.