IBM

IBM


הדיבייטור: שלב חדש בתחרות בין אדם ומכונה


מבוא

מאז שנות החמישים של המאה שעברה עימתו מדענים בתחום הבינה המלאכותית בין בני אדם ובין מכונות. חלק מהעימותים המתוקשרים יותר נעשו תוך שימוש במשחקים ככלי להדגמת ההתקדמות בתחום. מחשב Deep Blue של IBM הביס בשנת 1997 את אלוף העולם גארי קספרוב בשחמט; פלטפורמת ווטסון של IBM ניצחה במשחק הטריוויה הטלוויזיוני ג'פרדי ב-2011 ומחשב אלפא-גו של גוגל ניצח בשנת 2016 את אלוף העולם במשחק הסיני המורכב GO. הגישה הזאת הצליחה ללכוד את תשומת הלב הציבורית – כמו גם לספק השראה לדורות חדשים של מדעני מחשב, ואלה חיפשו את אבן הדרך הבאה בתחום הבינה המלאכותית שתציג את האופן בו אנשים ומכונות יוכלו לתקשר אלה עם אלה במסגרת שתתרומם מעבר למתן תשובות על שאלות אודות מזג האוויר, מצב הפקקים או המלצה על מסעדה. בינה מלאכותית מגלמת בתוכה הבטחה לנהיגה אוטונומית, סיוע באבחון מחלות ושיפור תהליכים עסקיים - אך מה לגבי שפה, כושר נימוק או היגיון? לא רק לדבר אלא לקיים דיאלוג משמעותי, להציג טיעונים ולנמק אותם. 

הסיפור

על מנת להניח את התשתית לתקשורת אמתית בין בני אדם ומכונות, ולהעניק לתחום קפיצה נחשונית קדימה, הקדישו חוקרי מעבדות המחקר של IBM את שש השנים האחרונות להתמודדות עם האתגר הגדול הבא אותו סימנה החברה: שליטה של מחשב בשפה האנושית. ביוני 2018 חשפה IBM, לראשונה מחוץ למעבדות המחקר, את Project Debater - מערכת הבינה המלאכותית הראשונה המסוגלת לנהל דיון אמתי ומשמעותי עם בני אדם, במסגרת של דיבייט תחרותי. הקלט היחיד אותו מקבלת המערכת, דקות ספורות לפני הדיבייט, כולל את השאלה סביבה ייסוב הדיון. המערכת סורקת אז מיליארדי משפטים על מנת לייצר ולהציג עמדה קוהרנטית ומשכנעת אודות הנושא (נאום הפתיחה). לאחר מכן, היא מאזינה לנאום הפתיחה של הצד השני ויוצרת בזמן אמת נאום תגובה מתאים (rebuttal), תוך הצגת טיעוני נגד מתוקפים ויכולות דיון שהן מעבר לאלה של כל מערכת בינה מלאכותית אחרת. לבסוף, המערכת מסכמת את טיעוניה בנאום שלישי תמציתי.

סיכום

מערכת הדיבייטר הודגמה בישראל מול קהל של עיתונאי טכנולוגיה ישראלים, שבועיים לאחר שנחשפה לראשונה באירוע עיתונאים דומה בסן פרנסיסקו. כ-25 עיתונאים ממגוון כלי תקשורת הגיעו לאירוע, לצפות במערכת מנהלת שני דיבייטים מול יריבים מקצועיים - אלופי דיבייט ישראלים. האירוע הניב עשרות פרסומים בתקשורת, הפך את שני החוקרים הישראלים שמובילים את הפרויקט למרואיינים מבוקשים והניח את התשתית לחיזוק מיצובה של IBM כפורצת הדרך במחקר בתחום הבינה המלאכותית. אחד העיתונאים כתב לסיכום: "כמי שעוקב אחרי העולם הטכנולוגי כבר עשור - ואולי לאורך השנים הפכתי קצת אדיש לבאזז ולהבטחות - הבנתי די מהר שהפעם זה שונה - זה משהו לספר לנכדים. הייתי בחדר שבו הוצג הדבר הזה... דיבייטר ייכנס לדפי ההיסטוריה של הטכנולוגיה יחד עם דיפ בלו, שהביס את קספרוב ב-1997 ואלפא גו שניצח את אלוף העולם בגו, לי סדול, ב-2016. במובנים מסוימים הוא אפילו יותר מרשים".

אתר זה עושה שימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות