מדד האמון של אדלמן ל-2019: האמון במוסדות המדינה מתאושש, המעסיקים מעל כולם

פברואר 3, 2019

המחקר הבינלאומי של קבוצת הייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם מראה שהאמון ברוב המוסדות (ממשלתיים, פרטיים, תקשורת או משפט) עלה בכ-3%. יותר אנשים צורכים ומשתפים חדשות – ומקור המידע האמין ביותר הוא התוצאות שאנחנו מקבלים מחיפוש ב-Google. "דור ה-Y וה-Z, שבקרוב יהוו את רוב המועסקים, מחפשים משמעות ולא רק יציבות תעסוקתית. הדרך לייצר מותג מעסיק נכון ולנצח במלחמה על העובדים, שבהייטק למשל כבר מורגשת מאוד, היא דרך מהלכים בוני אמון", הסביר רון שלי, מנכ"ל Debby&Ron ושותף מנהל בקבוצת דבי.

 

מדד האמון השנתי של אדלמן שהתפרסם השבוע מראה על התאוששות קלה של רמת האמון בעולם לעומת השנה שעברה. עם זאת, רק אחד מתוך חמישה אנשים בעולם חושב שהמערכת עובדת עבורו. הגוף שזוכה למידת האמון הרבה ביותר הוא "המעסיק שלי", עם 75% אמון.

 

"מדד האמון מראה שהציבור בעולם מצפה ממנכ"לים ומחברות לנקוט עמדה גם בנושאים חברתיים, שלא נוגעים ישירות לשורת הרווח", הסביר רון שלי, מנכ"ל Debby&Ron ושותף מנהל בקבוצת דבי. "אצלנו בישראל מנהלים לא נוקטים עמדה ולכל היותר מאפשרים לעובדים שלהם להשתתף במחאות, כמו שראינו השנה עם מחאות הלהט"ב והנשים".

 

"דווקא המחסור הקשה בעובדים הוא זה שמזרז את השינוי במציאות זו", הוסיף שלי. "דור ה-Y וה-Z, שבקרוב יהוו את רוב המועסקים, מחפשים משמעות ולא רק יציבות תעסוקתית. הדרך לייצר מותג מעסיק נכון ולנצח במלחמה על העובדים, שבהייטק למשל כבר מורגשת מאוד, היא דרך מהלכים בוני אמון."

 

56% מהציבור בעולם מביעים אמון בעמותות ובעסקים, עלייה של 2% ו-3% בהתאמה לעומת השנה שעברה. הממשלה והתקשורת זוכות גם הן לאותו שיעור אמון בעולם – 47%. מדובר בעלייה של 3%, אבל עדיין רוב האנושות מביעה אי אמון במוסדות אלו. בקרב נשים האמון בממשלה ובתקשורת נמוך אף יותר ועומד על 46% ו-45% בהתאמה.

 

במקביל לעלייה באמון בתקשורת, המחקר של אדלמן מצביע על מגמה מעניינת נוספת – עלייה בשיעורי צריכת החדשות והשתתפות בשיח. בשנת 2018 כמעט מחצית מציבור הגדירו עצמם כלא מעורבים כלל, ואילו השנה רק 28%. מרבית בני האדם צורכים חדשות ורובם גם משתפים תכנים בעצמם.

 

לאמון הגבוה ביותר מבין מקורות המידע זוכים החיפושים ברשת, שהידוע בהם הוא Google, עם 66%; מעט אחריהם התקשורת המסורתית עם 64% ואילו הרשתות החברתיות זוכות ל-44% אמון בלבד. במדינות המפותחות האמון ברשתות החברתיות נמוך במיוחד.

 

"בעשור האחרון חלה ירידה באמון בדמויות ובמוסדות של הרשות המסורתית", אמר ריצ'רד אדלמן, נשיא ומנכ"ל אדלמן. "לאחרונה, אנשים איבדו אמון בפלטפורמות החברתיות שמטפחות אמון עמיתים. כוחות אלה הובילו אנשים להעביר את האמון שלהם למערכות היחסים הקרובה שלהם, בעיקר המעסיקים".

אתר זה עושה שימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות