2018 מניחה שוב את המחאה החברתית על שולחן המנכ"ל – איה אחימאיר, פרשנות

דצמבר 3, 2018

למערכת היחסים בין חברות לציבור נכנסו השנה בעוז שוב המחאות החברתיות. על גלי הנוסטלגיה של קיץ 2011 הציבור, שהוא גם העובד וגם הצרכן, מנהל מערכת יחסים מורכבת יותר עם חברות ומותגים ודורש לא רק תמורה כספית אלא גם דיאלוג מתמיד, יצירת ערך, אחריות ואמון.

 

מה זה אומר לעומדים בראש של אותן חברות, עד כמה הם נושאים באחריות ציבורית וחברתית, האם עליהם להשמיע את דעתם ולקחת חלק בשיח הציבורי? האם הם צריכים להגיב באופן פומבי בנושא אלימות נגד נשים? אי שיוויון, הטרדות מינית, בעבודה ומחוצה לה? הדתה, שחיתות, הגירה, התחממות כדור הארץ? רבים מהמנהלים והמנהלות במשק שאלו את עצמם את השאלה הזאת השנה.   

  

אדלמן, חברת יחסי הציבור והייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם, ערכה מחקר בינלאומי סביב השאלה, מתי על המנכ"ל לנקוט עמדה ציבורית בנושאים שונים. התוצאות היו מפתיעות: 56% מהנשאלים הכריזו כי אין להם שום כבוד למנהלים שלא מגיבים לאירועים חשובים; 79% חושבים שהמנכ"ל צריך להיות מעורב אישית ופומבית בקידום המטרות החברתיות של החברה. 64% סבורים שעל המנהלים להוביל את השינוי, ולא לחכות שהממשלה תעשה זאת במקומם.  

  

המשימה החשובה ביותר של מנכ"ל היא לעורר אמון בחברה, כך קבעו 69% מהמשיבים. בישראל, סביבה בה מנהלי חברות מתרחקים לרוב מאמירות ערכיות ומוויכוחים פוליטיים, אנו מתחילים לראות שינוי והתחברות למגמה הבינלאומית – שאת שיאה ראינו השנה בהתגייסות הציבורית למחאת קהילת הלהט"ב בקיץ האחרון, לקמפיין MeToo ולשביתת הנשים השבוע.   

  

כיום, אמון הוא הערך המשמעותי ביותר של כל חברה. זהו הגביע הקדוש שכולנו שואפים אליו ומתקיימים ממנו. בעידן בו נשברו כל מוקדי הסמכות, במציאות בה מידע אמין ובדיות מוחלטות מקבלים את אותה התייחסות, גם האמון נמצא בקריסה מסביב לעולם. ועדיין, בקרב הציבור הרחב, עסקים נחשבים לאמינים יותר מממשלות ואפילו מהתקשורת, הציבור נושא עיניו אל המנכ"ל אולי יותר מאשר אל הח"כ.   

  

מכאן, שהציבור שם כיום דגש גדול על קידום ערכים חברתיים וקורא למנכ"לים לשמש דוגמה אישית בנושא הזה. מנכ"ל צריך להשתתף בפעילות חברתית, לקדם מטרות חברתיות ולהתבטא בנושאים שעל סדר היום. מטה מחאת הנשים הבין זאת היטב ועשה פנייה ישירה לעשרות חברות ומנהלים במשק.   

  

המחקר של אדלמן מעניק שלוש תובנות ניהוליות חשובות למנכ"ל המודרני: הנהגה מתוך ערכים – הצהירו על הערכים אותם אתם מבקשים לקדם והפגינו מחויבות אישית כלפיהם. בחרו את הרגעים בהם תשמיעו את קולכם בסוגיות חברתיות. תובנה חשובה לא פחות – אותנטיות. התבטאו בנושאים שקרובים אליכם, תרמו מניסיונכם והימנעו מהיצמדות לדף המסרים הארגוני. והתובנה השלישית היא קידום עובדים – הבינו אילו נושאים חשובים לעובדים, ולימדו לתקשר פנימה והחוצה את הנושאים החשובים להם.  

   

רק מי שיבין ותבין את זה יזכה ותזכה באמון. ייתכן שמדובר בגרסה המתקדמת והמשוכללת יותר של "השוק החופשי" – גרסה שבה אמון, אחריות חברתית, ערכיות ושקיפות הם שווי כסף, ועל כן מתוגמלים בהתאם. ערכים, תרומה לקהילה ולסביבה ומנהיגות חודרים עמוק למגזר העסקי ואל מה שעד לא מכבר הורגלנו להתייחס אליו במונחים פשטניים וחד ממדיים של רווח והפסד. כך או כך – נגמרו הימים שהמשק מוריד את הראש ומחכה שסערות חברתיות, אזרחיות ותרבותיות יחלפו מעליו. כעת הוא נדרש לקחת חלק פעיל ומשמעותי בעיצוב המחר.   

 

איה אחימאיר היא מנכ"לית קבוצת דבי.

אתר זה עושה שימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות